Jaarverslag

1. Werk en inkomen

Programma inhoud

In Beuningen streven we ernaar dat zoveel mogelijk inwoners mee kunnen doen aan onze samenleving. Met de uitvoering van de Participatiewet, steunen we de inwoners die het zonder een steuntje in de rug dit niet redden.
Ons doel is om zoveel mogelijk mensen, inclusief die met een beperking, aan het werk te krijgen, bij voorkeur bij reguliere werkgevers.

WerkBedrijf zet namens onze gemeente verschillende instrumenten in om mensen naar werk te begeleiden, zoals:

  • proefplaatsingen,
  • leerwerkplekken,
  • taalstudies,
  • Op weg naar werk (arbeidsmatige dagbesteding),
  • loonkostensubsidie
  • beschut werk.

Daarnaast hebben we verschillende inkomensregelingen om de bestaanszekerheid van onze inwoners te garanderen, zoals:

  • individuele inkomenstoeslag,
  • individuele studietoeslag,
  • bijzondere bijstand
  • de nieuwe minimapas Klavervierpas.

De gemeenteraad heeft onlangs het nieuwe arbeidsmarktkader vastgesteld. Hierin hebben we een nieuwe visie op de dienstverlening aan cliënten en werkgevers vastgesteld en signaleren we meerdere nieuwe trends en ontwikkelingen. We werken bij ons arbeidsmarktbeleid met veel partijen samen. Denk aan werknemers, werkgevers, belangenverenigingen, onderwijsinstellingen, UWV, andere regiogemeenten en de provinciale en landelijke overheid. Samen maken we de arbeidsmarkt. De andere partijen hebben allemaal hun eigen belangen en verantwoordelijkheden en onze inwoners werken uiteraard niet allemaal binnen onze eigen gemeentegrenzen. Dat maakt het enerzijds noodzakelijk om op vele niveaus samen te werken, anderzijds maakt het dat we de invloed van onze gemeente op de arbeidsmarkt moeten nuanceren.

Ambities en ontwikkelingen

Werk
WerkBedrijf Rijk van Nijmegen is de verbindende schakel tussen vraag en aanbod op onze arbeidsmarkt. Het voer in opdracht van de 7 gemeenten de re-integratie van de Participatiewet uit. Via WerkBedrijf bieden we zoveel mogelijk kandidaten perspectief op werk en bieden we een steuntje in de rug om de werkkansen te vergroten en te benutten.

Zie paragraaf verbonden partijen - WerkBedrijf voor meer toelichting.

Armoede
In 2023 hebben we de subsidie voor de voedselbank in Beuningen verhoogd dankzij de stroppenpot. Deze verhoging was hard nodig, gezien de groeiende vraag van huishoudens in onze gemeente en de uitdagingen rondom het vinden van betaalbaar, gezond voedsel. Met deze verhoogde subsidie ondersteunt de gemeenten de meest kwetsbare gezinnen in Beuningen. Ons doel is om financiële druk te verminderen en een positieve invloed op de gezondheid te hebben.

Daarnaast hebben we voor 2023 de inkomensgrens voor de energietoeslag verhoogd van 120% naar 130% van het sociaal minimum. Deze toeslag is gestart in november en we hebben tot nu toe €23.000 uitgegeven. De regeling blijft beschikbaar tot juni 2024, er kunnen dus nog meer aanvragen binnenkomen.

We werken ook samen met de gemeenten Berg en Dal en Druten aan de oprichting van een Stichting Urgente Noden. Het dagelijks bestuur van deze stichting is opgericht en we zijn volop bezig met de voorbereidingen. We verwachten dat de stichting in het tweede kwartaal van dit jaar operationeel wordt.

Tot slot werken we aan een impuls voor schuldhulpverlening. We zijn momenteel bezig met het aanbestedingsproces voor een nieuwe aanbieder van schuldbemiddeling/kredietbank en voeren gesprekken met softwareleveranciers. We verwachten dat we medio 2024 met deze nieuwe initiatieven van start kunnen gaan.

Ook zijn we in samenwerking met het armoedefonds begonnen met het project 'menstruatieuitgiftepunten' en zijn er meerdere punten in Beuningen gerealiseerd. Daarnaast werken we sinds dit jaar samen met Stichting babyspullen om een uitzet voor kwetsbare ouders in verwachting aan te bieden. .

Inkomen
In 2023 merken we dat het aandeel jongeren in onze bijstand groeit. van 56 in januari tot 76 in december 2023.  

Deze toename is te wijten aan de ontwikkelingen dat de toegang tot de WAJONG en sociale werkvoorziening (WSW) op slot zijn. Als gevolg hiervan stromen jongeren die voorheen naar deze specialistische uitkeringen, met veel begeleiding, gingen nu binnen bij de Participatiewet. Dit draagt ook bij aan lagere uitstroomcijfers, omdat we verwachten dat deze jongeren langdurig afhankelijk zullen zijn van ondersteuning door WerkBedrijf en ons sociaal team, en dus langer gebruikmaken van hun participatie-uitkering. Deze trend lijkt zich de komende jaren voort te zetten, ook in andere regiogemeenten.

Daarnaast signaleren we dat de landelijke jeugdwerkloosheid aan het toenemen is en dat een substantiële groep van jongeren die kortdurend in onze dienstverlening zitten, statushouder zijn. Hun intensieve inburgeringsprogramma, dat ze volgen terwijl ze een uitkering ontvangen, beperkt hun kansen om naast het traject te werken.

Om deze ontwikkeling aan te pakken, wil de gemeente meer participatiecoaching inzetten om meer jongeren te activeren.  

Programmaverantwoording

in € (+=baat,voordeel/-=last,nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting

-13.788.839

6.850.880

-6.937.959

Realisatie

-13.950.154

6.625.043

-7.325.111

Saldo programma

-161.315

-225.837

-387.152

Mutaties reserves:

Begroting

7.854

7.854

Realisatie

7.854

7.854

Saldo reserve

Gerealiseerd resultaat

-161.315

-225.838

-387.152

Lasten & baten

(x € 1.000)

13.950

15,9 %

6.625

7,5 %

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2024 15:26:50 met de export van 06/12/2024 15:18:39