Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze kengetallen maken inzichtelijk(er) hoeveel (financiële) ruimte de gemeente heeft om structurele en incidentele lasten te kunnen dekken of opvangen. Ze geven inzicht in de financiële weerbaar- en wendbaarheid van de gemeente Beuningen.

De weerstandsratio en financiële kengetallen ondersteunen het beeld waarbij de gemeente zich beweegt in classificaties variërend van matig, voldoende tot uitstekend. Over het geheel is de financiële positie kortom te beoordelen als toereikend om risico's op te vangen en hiermee voldoende en de gemeente in staat is de reguliere activiteiten voort te zetten (continuïteit).

Kengetallen

Gelders gemiddelde*

Verloop van de kengetallen Beuningen

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

1. Netto schuldquote

36%

28%

62%

28%

a. zonder correctie doorgeleende gelden.

b. met correctie doorgeleende gelden.

28%

24%

57%

23%

2. Solvabiliteitsratio

39%

22%

19%

28%

3. Grondexploitatie

7%

13%

21%

14%

4. Structurele exploitatieruimte

5,3%

1,8%

0,2%

1,2%

5. Belastingcapaciteit

101%

99,9%

100%

94%

Kengetallen

Normen Provincie Gelderland**

Voldoende

Matig

Onvoldoende

1. Netto schuldquote

a. zonder correctie doorgeleende gelden.

< 90%

90 - 130%

> 130%

b. met correctie doorgeleende gelden.

< 90%

90 - 130%

> 130%

2. Solvabiliteitsratio

> 50%

20 - 50%

< 20%

3. Grondexploitatie

< 20%

20 - 35%

> 35%

4. Structurele exploitatieruimte

> 0%

0%

< 0%

5. Belastingcapaciteit

< 95%

95 - 105%

> 105%

* Jaarrekening 2021 Gelderse gemeenten 2021 van de Provincie Gelderland.

** Signaleringswaarden stresstest voor 100.000+ gemeenten, Provincie Gelderland.

Netto schuldquote

Dit is de verhouding tussen het niveau van de schuldenlast tegenover de eigen middelen. In het verlengde hiervan hebben we ook de zogenoemde ‘Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen’. Bij deze specifieke quote kijken we naar het effect van door de gemeente verstrekte leningen op de schuldenlast van de gemeente. De netto schuldquote van een gemeente ligt meestal tussen de 0% en 90%. Bij een hogere netto schuldquote is de gemeenteschuld relatief hoog (oranje). Als de netto schuldquote boven de 130% uitkomt, dan bevindt de gemeente zich in de gevarenzone (rood). De genoemde percentages zijn grove vuistregels.

Onze netto schuldquote laat een dalende lijn zien. De daling komt door het aflossen van reguliere leningen. Daarnaast worden er op dit moment geen nieuwe leningen afgesloten.

Solvabiliteitsratio

Dit is de mate waarin de gemeente met eigen middelen aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. We drukken dit uit in het percentage van het eigen vermogen tegenover het balanstotaal. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid van de gemeente. De solvabiliteitsratio van 2023 is verbeterd ten opzichte van 2022.

Grondexploitatie

Dit kengetal geeft aan hoe groot de grondpositie (de boekwaarde van de grond) is ten opzichte van de totale gemeentelijke baten. De boekwaarde van de voorraden grond moeten we meerjarig terugverdienen bij de verkoop. We hebben als gemeente veel middelen ingebracht in onze grondexploitaties. De gronden staan tegen een actuele waarde op de balans. Hoe hoger het percentage, hoe groter het risico dat we de boekwaarde van de grond niet kunnen terugverdienen.
In 2023 is het percentage verbeterd ten opzichte van 2022.

Structurele exploitatieruimte

Voor de beoordeling van de financiële positie is het ook van belang te kijken naar de structurele baten en structurele lasten. De belangrijkste structurele baten zijn de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de opbrengsten uit de onroerende zaakbelasting (OZB). Dit kengetal geeft het verschil tussen de structurele baten en lasten ten opzichte van de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om structurele tegenvallers op te vangen of dat er nog ruimte is voor nieuw beleid.

Belastingcapaciteit

De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin we een financiële tegenvaller in het volgende begrotingsjaar kunnen opvangen door het verhogen van tarieven. Dit kengetal drukken we uit door de belastingdruk in onze gemeente af te zetten tegen de landelijke gemiddelde tarieven/ woonlasten (OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing). Zie ook de gegevens in de paragraaf Heffingen. In voorgaande jaren was geen ruimte voor extra belastingverhogingen. In 2023 is meer ruimte ontstaan.

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2024 15:26:50 met de export van 06/12/2024 15:18:39