Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ), Nijmegen
Openbaar belang
1. Openbaar Belang
De Veiligheidsregio (VRGZ) is opgericht op 1 januari 2004 en bestaat uit de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de gemeenschappelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Gelderland-Zuid (GHOR) en de Regionale Ambulancevoorziening Gelderland-Zuid (RAV). De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid op een aantal taken. De basistaken van de VRGZ zijn als volgt gecategoriseerd in het beleidsplan 2020-2023 van de VRGZ: wettelijke taken, adviesfunctie, een veilige en gezonde leefomgeving, multidisciplinaire basistaken en informatievoorziening.2. Terugblik afgelopen jaar
In de afgelopen jaren hebben een aantal activiteiten vertraging opgelopen. Inmiddels zijn de achterstanden in de uitvoering grotendeels ingelopen. In ieder geval heeft de VRGZ de volgende activiteiten het afgelopen jaar uitgevoerd:- Kennisnetwerk versterken ten behoeve van advisering en crisisbeheersing door netwerkgesprekken te voeren, netwerkbijeenkomsten te organiseren en het leggen van nieuwe contacten.
- Inrichten flexibele crisisorganisatie is in 2023 afgerond. Er zijn verschillende oefeningen en opleidingen geweest die met deze nieuwe vorm van de crisisorganisatie hebben gewerkt.
- Organisatie voorbereiden op omgevingswet door processen af te stemmen met diverse stakeholders.
- Een nieuw Regionaal Risicoprofiel, Regionaal Beleidsplan en Regionaal crisisplan ontwikkeld.
- Actualisatie van het Programma Risicobeheersing Brandweer Gelderland-Zuid
- Het Veiligheidsinformatieknooppunt is doorontwikkeld en de migratie van de Meldkamer is afgerond.
- Er is een pilot geweest voor het invoeren van zorgcoördinatiecentra.
De VRGZ bestaat uit twee programma's: Crisis- en Rampenbestrijding (hierna: C&R) en Regionale Ambulancevoorziening (hierna: RAV). Het afgelopen jaar heeft de VRGZ voor programma C&R zich beziggehouden De activiteiten voor het programma C&R in het jaar 2023 - naast de kernactiviteiten- zijn:
- Operatie VLAM is geborgd binnen de reguliere processen.
- Het Meerjarenbeleidsplan Bevolkingszorg en het Dekkingsplan van de brandweer zijn opgesteld;
- Er zijn seminars en trainingen georganiseerd om betrokkenen bij de vergunningverlening voor evenementen te faciliteren in kennisontwikkeling. Ook is er een innovatie rondom evenementen getest.
- Taken voor de opvang van Oekraïne en asielzoekers zijn overgedragen aan gemeenten. Enkel zijn er op het gebied van regionale vluchtelingenspreiding en informatievoorziening nog taken uitgevoerd.
De activiteiten voor het programma RAV in het jaar 2023 - naast de kernactiviteiten- zijn:
- De ontwikkeling van een landelijke en optimale urgentieklasse is afgerond. De ambulancezorg heeft de doorvertaling naar de organisatie opgestart en voorbereidingen getroffen in afwachting van de landelijke besluitvorming.
- De diensten van de ambulancezorg zijn in 2023 verhoogd naar 315 per week. De operationele prestaties zijn daardoor toegenomen.
3. Verantwoording en vooruitblik
De GR legt jaarlijks verantwoording af over deze thema’s in hun jaarrekening. Verder zal de GR in hun kaderbrief voor 2025 dieper ingaan op de actualiteiten.(x € 1.000)
VRGZ
2022
2023
Balanstotaal
73.914
75.403
Eigen vermogen
7.783
10.151
Vreemd vermogen
66.131
65.252
Totaal exploitatie
89.640
95.572
Beuningen deelname %
3,5%
3,5%
Gemeentelijke bijdrage
1.488
1.603
Inventarisatie risico's
6.568
3.997
Weerstandsvermogen
118,5%
254,0%
Risico tekort Beuningen
126
36
Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO), Wijchen
Openbaar belang
1. Openbaar Belang
Het doel van deelname aan de centrumregeling IBO (Instituut bijzonder onderzoek) is het in regionaal verband uitvoeren van gemeentelijke taken op het gebied van handhaving. De gemeente is verantwoordelijk voor uitvoering van de Participatiewet. Het 'inkomen'-deel van uitkeringen verstrekken doen we als gemeente voor de eigen inwoners. Het ‘handhavingsdeel’, ook wel bekend als uitkeringsfraude, is belegd bij het IBO. IBO is een gemeentelijk samenwerkingsverband. De cijfers over 2023 betreffen de conceptjaarrekening van het IBO.(x € 1.000)
IBO
2022
2023
Balanstotaal
148
160
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
148
160
Totaal exploitatie
469
518
Beuningen deelname %
15,2%
15,6%
Gemeentelijke bijdrage
71
81
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Milieusamenwerking en afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN), Nijmegen
Openbaar belang
1. Openbaar belang
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (GR MARN) is een gemeenschappelijke regeling met acht deelnemende gemeenten in de regio Nijmegen. De gemeenschappelijke regeling (GR) behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van milieu, waaronder een doelmatige en milieu-hygiënische verantwoorde verwerking van afvalstoffen. In het bijzonder houdt de GR MARN zich bezig met het aandeelhouderschap in de afvalenergiecentrale ARN B.V. in Weurt.De MARN heeft geen gronden meer in eigendom en de projectorganisatie is opgeheven. De MARN verzorgt vanuit de GR zelf actief geen projecten meer. De GR blijft in stand en richt zich dus vooral op de rol van aandeelhouder en leverancier van afval en grondstoffen aan ARN B.V. Daardoor blijven onderwerpen over afval en aan te leveren grondstoffen een rol spelen. Het secretariaat van GR MARN is gevestigd bij Dar NV.
De werkgroep MARN+ concludeert in haar onderzoek naar ARN B.V. dat het goed is om als actieve aandeelhouder in ARN B.V. op te treden. Het tijdig bespreken van kwesties op het gebied van maatschappelijke ontwikkelingen, het verwerken van grondstoffen (afval), energietransitie (inclusief warmte) en innovatie draagt bij tot een goed, efficiënt en verantwoord ondernemerschap. Daarmee beschermen we onze aandeelhouderswaarde en het rendement op de lange termijn. Daarbij is een goede samenwerken met de andere aandeelhouder (REMONDIS) van belang.
ARN is op zoek naar een klankbord waarmee kansrijke (circulaire) projecten besproken kunnen worden. Er wordt twee keer per jaar een portfolio-overleg te houden waarin kansrijke projecten aan de orde komen. Hiervoor worden wethouders en de inhoudelijk betrokken ambtelijke adviseurs uitgenodigd. Hiermee vervallen de bijeenkomsten van de werkgroep MARN+.
(x € 1.000)
MARN
2022
2023
Balanstotaal
11.472
10.960
Eigen vermogen
9.094
8.865
Vreemd vermogen
2.378
2.096
Totaal exploitatie
859
862
Beuningen deelname %
8,0%
8,0%
Gemeentelijke bijdrage
-27
-37
Inventarisatie risico's
1.702
1.702
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Openbaar belang
1. Openbaar belang
ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan ODRN.
De jaarlijkse werkzaamheden van ODRN liggen vast in het Werkplan. Het Werkplan bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken (vergunningverlening, toezicht/handhaving en advisering). Daarnaast zijn een aantal projecten gepland.2. Terugblik afgelopen jaar
Realisatie
In 2023 is in totaal € 1.969.735 uitgegeven voor de uitvoering van de reguliere milieu- en BRIKS-taken door de ODRN (BRIKS: € 1.212.458, Milieu € 628.340 en projecten: € 128.936). Deze bedragen zijn inclusief de tussentijdse aanvullende indexering.De realisatie van ODRN voor de BRIKS-taken is nagenoeg 100%. Voor de milieutaken is het budget op advies van ODRN tussentijds opgehoogd. De meerkosten die destijds werden verwacht hebben zich in de tweede helft van 2023 niet voorgedaan. Een aantal handhavingszaken zijn met name in de eerste helft van 2023 arbeidsintensief geweest. In de tweede helft van het jaar was minder inzet nodig. Daardoor is voordeel gerealiseerd op de totale begroting.
De opbrengsten bouwleges zijn afhankelijk van het aantal bouwvergunningen dat wordt aangevraagd en van het moment waarop de vergunning wordt verleend. Daarin valt niet te sturen. Voorgaande jaren zagen we oplopende bouwleges inkomsten. In 2023 zijn echter minder bouwvergunningen verleend. Vooral het aantal grote bouwprojecten bleef achter. Hierdoor zijn minder leges ontvangen dan begroot.
Ontwikkelingen
- In 2023 is door ODRN en gemeente Beuningen individueel maar ook gezamenlijk hard gewerkt aan de implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen. Deze wetten zijn sinds 1 januari 2014 in werking en hebben veel gevolgen voor de werkprocessen en de bedrijfsvoering. Eind 2023 is er een hausse aan vergunningaanvragen ingediend onder het oude regime. De behandeling van deze procedures loopt door in 2024.
- Er is een nieuw zaaksysteem geïmplementeerd en per 1 januari 2024 in gebruik genomen. Ook het oude zaaksysteem blijft nog in werking voor de afhandeling van lopende procedures.
- Een nieuw financieel systeem is in gebruik genomen voor onder andere facturering, salariëring, declaraties en tijdschrijven.
- Gemeente Nijmegen heeft besloten om de BRIKS-taken vanaf 2025 weer zelf te gaan uitvoeren. Dit heeft gevolgen voor de organisatie van ODRN en daardoor ook voor de andere deelnemers. Dit ontvlechtingsproces wordt intensief begeleid door projectleiders van gemeente Nijmegen en ODRN en de regionale stuurgroep BRIKS. De voortgang wordt teruggekoppeld aan het Algemeen Bestuur en de Kring van gemeentesecretarissen.
- Eind 2022 is een regionaal VTH-beleid vastgesteld. Dit nieuwe beleid helpt eenduidiger en uniformer te werken. Dit moet de dienstverlening aan inwoners en bedrijven versterken en helpt om middelen effectiever en efficiënter in te zetten. Aan ODRN is de opdracht gegeven om dit beleid te implementeren in een Uitvoeringsprogramma. ODRN is hiermee eind 2023 gestart. In 2024 wordt dit verder uitgewerkt in samenwerking met de regiogemeenten.
- In de afgelopen jaren zijn diverse onderzoeken uitgevoerd over het functioneren van de omgevingsdiensten (onder andere door commissie van Aartsen). In het licht van deze onderzoeken heeft de provincie ook zelf een onderzoek naar het Gelders Stelsel laten uitvoeren. De bevindingen van het rapport van onderzoeksbureau Lysias ‘Klaar voor de toekomst? Reflectie op de robuustheid van het Gelders stelsel’ worden meegenomen in het verdere proces. De provincie heeft de regie om te komen tot een gezamenlijk plan van aanpak voor versterking van het Gelders Stelsel. Daarnaast hebben ODRN en ODRA verkend of een intensievere samenwerking tussen deze twee omgevingsdiensten voordelen oplevert. Voordat eventuele vervolgstappen worden gezet door ODRN en ODRA wordt de stellingname van de provincie ten aanzien van de versterking van het Gelders Stelsel afgewacht.
(x € 1.000)
ODRN
2022
2023
Balanstotaal
4.986
5.542
Eigen vermogen
443
203
Vreemd vermogen
4.543
5.338
Totaal exploitatie
23.675
26.571
Beuningen deelname %
7,31%
7,41%
Gemeentelijke bijdrage
1.731
1.970
Inventarisatie risico's
1.687
1.057
Weerstandsvermogen
6%
30%
Risico tekort Beuningen
116
32
Gemeentelijke gezondheidsDienst (GGD), Nijmegen
Openbaar belang
GGD Gelderland-Zuid omvat veertien gemeenten. De hoofdtaak van een GGD is - op basis van de Wet Publieke Gezondheid - het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden. Dit doet de GGD in samenwerking met de inwoners, maar ook met partners in de zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid. Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. De gemeente moet ter uitvoering van de gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in stand houden (artikel 14 lid 1 Wpg).
Algemene Gezondheidszorg
Omgevingswet
De GGD heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in kennis en expertise op het gebied van gezondheidsbescherming en bevordering om gemeenten bij vragen over de fysieke leefomgeving en de uitvoering van de Omgevingswet te kunnen adviseren en ondersteunen.
De invoering van de Omgevingswet is de afgelopen jaren verschillende is uitgesteld, waardoor er financiële tekorten zijn ontstaan. De formatie is daarom in 2023 ingekrompen.
Voor 2024 wordt een grotere vraag vanuit gemeenten verwacht door de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024.Forensische Geneeskunde
Er is een groot tekort aan forensisch artsen, waardoor de continuïteit in het gedrang komt. Landelijk wordt gewerkt aan een andere organisatie van de forensische geneeskunde op bovenregionaal niveau. Hiervoor werkt GGD Gelderland-Zuid samen met vier andere GGD-en. Daarnaast is er in 2023 in nauwe samenwerking met Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden een pilot gestart voor het bovenregionaal inroosteren van de forensisch artsen.
De organisatiewijzigingen en toename van personele kosten hebben kostenstijgingen tot gevolg.
De financiële risico’s nemen op den duur af omdat door samenwerking efficiencyvoordelen ontstaan en het Rijk bijdraagt.Bijzonder Zorg
Meldpunt Bijzondere Zorg
Het aantal trajecten van Meldpunt Bijzondere Zorg is de afgelopen jaren gestegen. De stijging komt doordat er meer kwetsbare mensen in beeld komen en door een toename van (lichtere) meldingen die eigenlijk bij het lokale veld of een betrokken zorgaanbieder terecht moeten komen.
Een gemeentelijke werkgroep heeft een analyse gemaakt van de stijging van het aantal trajecten. Op basis daarvan zijn voorstellen gedaan om de stijging om te buigen. In 2023 zijn de regionale afspraken over de samenwerking tussen Meldpunt Bijzondere Zorg en het lokale veld doorgevoerd.Gezond Leven
GALA en IZA
De GGD heeft de gemeenten ondersteund bij de verschillende opgaven vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA). De GGD is vooral actief op het gebied van preventie voor gezondheid en gezondheidsbevordering. Voor het IZA zijn regiobeelden gemaakt –overzichten van de belangrijkste data over zorgvraag, zorgaanbod, gezondheid en leefstijl, bevolkingsontwikkeling, sociale en fysieke omgeving in een regio. Verder zijn er ketenaanpakken geschreven en heeft de GGD advies gegeven over lokale GALA-plannen.Gezondheidsmakelaars
De gezondheidsmakelaar heeft met het bestaande project SchoolsOUT samen met vier scholen activiteiten in de Coming Out-week georganiseerd om aandacht te geven aan gender- en seksuele diversiteit. Met extra activiteiten is ook een bijdrage geleverd aan de Regenboogconferentie die in november 2023 in de gemeente Beuningen heeft plaatsgevonden. Daar is een filmimpressie van een filmmiddag getoond en zijn creatieve uitingen van de kinderen over diversiteit gepresenteerd. De Regenboogconferentie is een jaarlijkse bijeenkomst in een gemeente in Gelderland-Zuid, waarin ontmoeting, samenwerking en LHBTI+-beleid bij gemeenten en maatschappelijke organisaties centraal staat.Veilig Thuis
De GGD een ‘Toekomstperspectief voor Veilig Thuis Gelderland-Zuid’ opgesteld. Dit toekomstperspectief richt zich vooral op de langere termijn zodat fundamentelere en duurzame veranderingen worden gerealiseerd binnen de organisatie van Veilig Thuis die naast het verkleinen van de wachtlijsten vooral zijn gericht op de kwaliteit van de dienstverlening. Tot nu toe was de organisatie van Veilig Thuis vooral gericht op nood- en kortetermijnmaatregelen die zich met name hebben gericht op het verbeteren van de efficiëntie in de werkprocessen (werkvoorraad). Dit heeft onder meer te maken met een hoog ziekteverzuim, complexere vragen en de schaarste op de arbeidsmarkt.
Vanaf jaarrekening 2023 kan Veilig Thuis een egalisatiereserve opbouwen om fluctuaties in instroom, afwijkingen van de prijs op te kunnen vangen en om in te kunnen spelen op incidentele vragen en ontwikkelingen.Onderzoek Informatie en Advies
Het programma Onderzoek Informatie en Advies heeft in 2023 onder meer een bijdrage geleverd aan de regiobeelden die in het kader van de GALA-plannen, heeft het data en duiding geleverd aan de werkgroepen die de GALA-plannen hebben opgesteld en een bijdrage geleverd aan de adviezen voor de vijf ketenaanpakken. Verder is voldaan aan de informatiebehoefte voor de doelgroep vluchtelingen, zodat er gerichter gepland en gestuurd kan worden op de zorg en aandacht voor deze doelgroep.
Verantwoording en vooruitblik
De GGD heeft verantwoording afgelegd in de jaarrekening 2023.
In september heeft het Algemeen Bestuur een begrotingswijziging 2023 vastgesteld. De begrotingswijziging betreft de cao-verhoging per 1 januari 2023 en de aangekondigde prijsstijgingen in 2023 van leveranciers van de GGD Gelderland-Zuid. De cao-verhoging is doorberekend in de bijdragen voor uniforme taken. De prijsstijgingen zijn in 2023 gefinancierd uit de Algemene reserve.In 2023 stelt het Algemeen Bestuur de Meerjarenstrategie 2024-2027 vast. In de meerjarenstrategie heeft GGD Gelderland-Zuid de leidende principes, strategische thema's en speerpunten van de GGD voor de periode 2024-2027 beschreven. De GGD bouwt voort op de vorige meerjarenstrategie, maar als gevolg van de maatschappelijke ontwikkelingen wel aangescherpt.
Enkele onderwerpen die in het komende jaren spelen zijn:
- Het landelijk professioneel kader Jeugdgezondheidszorg (JGZ)
GGD Gelderland-Zuid voldoet momenteel niet aan het landelijk professioneel kader (LPK) voor de JGZ-contacten als gevolg van eerdere bezuinigingen.
- Toenemende aandacht en vragen op het terrein van gezondheid en milieu
Er is een sterke stijging van het aantal vragen op het gebied van medische milieukunde. Inwoners zijn kritisch op ontwikkelingen in hun omgeving en de effecten op hun gezondheid. De aandacht voor milieukundige zaken, zoals geur, geluid, stoffen en dergelijke neemt toe.
- Stijgende instroom Bijzondere Zorg
Het aantal uniforme trajecten dat Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) blijft stijgen. De verwachting is dat regionale afspraken op termijn leiden tot een afname van de stijging, maar dat het streefniveau niet realistisch is, omdat de oorzaken van de stijging ook buiten de invloedsfeer van gemeenten en MBZ liggen.
- Uitvoering Wmo-toezicht
De huidige structurele capaciteit is onvoldoende om het Wmo-toezicht op een verantwoorde manier uit te voeren. Gemeenten hebben daardoor onvoldoende zicht hebben op de kwaliteit van de geboden Wmo-ondersteuning. De GGD werkt een voorstel uit met scenario’s voor de uitvoering van het Wmo-toezicht vanaf 2025.
(x € 1.000)
GGD Geldeland-Zuid
2022
2023
Balanstotaal
24.764
32.088
Eigen vermogen
2.547
3.144
Vreemd vermogen
22.217
28.944
Totaal exploitatie
69.119
52.713
Beuningen deelname %
3,94%
4,06%
Gemeentelijke bijdrage
1.303
1.474
Inventarisatie risico's
4.587
3.214
% Weerstandsvermogen
48%
77%
Risico tekort Beuningen
93
30
Munitax, (Beuningen)
Openbaar belang
Munitax is binnen de gemeente Beuningen de uitvoeringsorganisatie van deze lichte juridische vorm van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De deelnemers zijn de gemeenten Heumen, Wijchen, Berg en Dal, Druten en Beuningen.
De taken zijn:
- de heffing en invordering van belastingen;
- de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);
- het administreren van de relevante vastgoedgegevens;
- het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en aan derden.
De organisatie voert het gehele belastingproces uit van aanslagoplegging tot inning. De totale kosten worden verdeeld op basis van afgenomen producten (aantal objecten, aanslagen, hondenregistraties, bijzondere aanslagen, dwangbevelen en kwijtscheldingen).
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. De organisatie is continu bezig met het optimaliseren van de dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van kennis zijn daarbij essentieel. Transparant zijn naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten is het doel. Informeel contact is daarbij erg belangrijk. Daarom wordt persoonlijk en telefonisch contact aangemoedigd. Want een eenvoudig telefoontje met een van de specialisten kan veel verhelderen.
Bezwaarschriften 2023
In 2023 heeft Munitax een verbubbeling gezien van het aantal bezwaarschriften ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is een landelijke trend. No-Cure-No-Pay-bureaus hebben er een verdienmodel van gemaakt om zoveel mogelijk bezwaarschriften in te dienen namens inwoners. Dit heeft de organisatie onder druk gezet en de kosten doen toenemen. Landelijk wordt er gewerkt aan regelgeving om het verdienmodel van deze bureaus te ontnemen. We hopen daarom in dat in 2024 het aantal bezwaren weer afneemt.(x € 1.000)
Munitax
2022
2023
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
3.631
4.747
Beuningen deelname %
18,2%
17,7%
Gemeentelijke bijdrage
662
840
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) voert in opdracht van de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVO DRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners met een beperking. Daardoor neemt de zelfredzaamheid van inwoners toe.
In Beuningen verzorgt de BVO DRAN naast het vraagafhankelijk vervoer (het zogenaamde sociaal vervoer of Wmo-vervoer) ook het leerlingenvervoer of vervoer en het Jeugdwet vervoer.
Terugblik afgelopen jaar
- In 2023 heeft de BVO DRAN diverse taken uitgevoerd. Allereerst de reguliere werkzaamheden, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen en het onderhouden van de contacten met diverse partners, zoals de provincie Gelderland.
- Daarnaast heeft de BVO DRAN in het najaar van 2023 een deel van het doelgroepenvervoer opnieuw aanbesteed. Het betreft één perceel vraagafhankelijk vervoer en vier percelen routevervoer, waaronder het Rijk van Nijmegen. De nieuwe contracten gaan in per augustus 2024.
- De doorontwikkeling van de vervoersorganisatie zelf vraagt aandacht, waaronder samenwerking zoeken in het complexe vraagstuk: 'samen op weg naar Zero Emissie'.
- Het tekort aan chauffeurs blijft een thema waar we gezamenlijk zoeken naar oplossingen in de uitvoering van het vervoer, waaronder mogelijk invoeren van vaste instroommomenten.
- Het verminderen van instroom leerlingenvervoer door het vergroten/aanleren van het zelfstandig reizen krijgt aandacht (GoOv-app).
- De gemeenten en BVO DRAN werken nauw samen om grip te krijgen op de kostenontwikkeling vervoer wat een vast onderwerp op de agenda is.
Verantwoording en vooruitblik
De BVO DRAN legt jaarlijks verantwoording af over bovenstaande thema's in hun jaarrekening. De jaarrekening van 2023 zal in april 2024 beschikbaar zijn op de website van de BVO DRAN (www.vervoersorganisatie.nl). Verder zal de GR in hun kaderbrief voor 2025 dieper ingaan op de actualiteiten.(x € 1.000)
BVO DRAN
2022
2023
Balanstotaal
10.314
10.691
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
10.314
10.691
Totaal exploitatie
18.339
20.225
Beuningen deelname %
3,0%
2,9%
Gemeentelijke bijdrage
542
592
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR), Nijmegen
Platformfunctie
De MGR is naast een uitvoeringsorganisatie het platform voor regiogemeenten om zaken met elkaar af te stemmen en verdere toekomstige samenwerking vorm te geven. De MGR bestaat uit het WerkBedrijf en ICT Rijk van Nijmegen.
Werkbedrijf
Het afgelopen jaar is er in lijn met het regionaal beleidsplan, speciale aandacht geweest voor de volgende thema’s:
- Complexere doelgroep
- Dit vraag meer inspanning van ondernemers die onze kandidaten aan een werkplek helpen
- Dit vraagt een intensievere en langdurige begeleiding van WerkBedrijf, wat gevolgen heeft voor de uitstroomcijfers
- Project Doe je Mee
- We zien steeds vaker dat clienten meerdere problemen hebben in hun persoonlijke leefsfeer.
- Meer dan 120 clienten hebben meegewerkt aan Doe je Mee in Beuningen. Uit de gesprekken zijn meerdere aanknooppunten gevonden om inwoners te ondersteunen in hun re-integratie.
WerkBedrijf legt jaarlijks verantwoording af over deze thema’s in hun jaarrekening. De jaarrekening van 2023 zal begin april beschikbaar zijn op de website van WerkBedrijf . Verder zal WerkBedrijf in hun kaderbrief voor 2025 dieper ingaan op de actualiteiten.
Openbaar belang
Het doel van deelname aan de module WerkBedrijf is het in regionaal verband uitvoeren van gemeentelijke taken op het gebied van re-integratie. De gemeente is verantwoordelijk voor uitvoering van de Participatiewet. Het 'inkomen'-deel (uitkeringen verstrekken) doen we als gemeente voor de eigen inwoners. Het 'werk'-deel doen we regionaal, deze taken zijn neergelegd bij WerkBedrijf.
WerkBedrijf is een samenwerkingsverband van gemeenten, UWV, sociale werkvoorziening (SW-bedrijf Breed) en aanbieders van arbeidsmatige dagbesteding. De gemeenten hebben samen een GR opgericht; UWV en andere partners zijn geen formele partij bij deze GR, maar werken wel samen met WerkBedrijf.
iRvN
Doelstelling van deze samenwerking is om te komen tot een efficiënte uitvoeringsorganisatie op het gebied van informatiemanagement en automatisering die de dienstverlening aan de deelnemende gemeenten centraal stelt. De ontwikkelingen op het vlak van digitalisering gaan snel en zijn van grote invloed op de dienstverlening van onze gemeente. Informatiebeveiliging en privacy spelen een steeds belangrijkere rol. Om onze dienstverlening goed in te richten is het nodig dat we onze informatievoorziening op orde hebben en verder ontwikkelen.
In 2022 is iRvN gestart met de uitvoering van een informatiebeveiligingsprogramma. Dit programma wordt door de volledige regio gedragen. Daarnaast werken we regionaal samen aan de implementatie van de Wet Open Overheid, georganiseerd vanuit iRvN, en hebben we iRvN gevraagd een gezamenlijke aanbesteding voor ons te doen op het gebied van anonimiseringssoftware. Ook is vorig jaar nieuwe software voor beveiligd mailen aanbesteed, gegund en geïmplementeerd. iRvN beheert niet alleen onze infrastructuur, maar ondersteunt ook met kennis en kunde op het gebied van beveiliging en applicatiebeheer. We werken steeds meer samen op het gebied van innovatie.Openbaar belang
Informatievoorziening is belangrijk in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven, instellingen.
(x € 1.000)
MGR
2022
2023
Balanstotaal
29.665
27.511
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
29.665
27.511
Totaal exploitatie
92.366
98.236
Beuningen deelname %
5,3%
6,1%
Gemeentelijke bijdrage
4.883
5.136
Inventarisatie risico's
3.624
5.852
% Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
301
486
- Complexere doelgroep
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
1. Openbaar belang
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (verder GMR) is opgericht op 1 januari 2021. De GMR bestaat uit de volgende 18 gemeenten: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Montferland, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. De GMR is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen en is bedoeld om de regionale samenwerking te versterken en om de regio meer slagkracht en lobbykracht te geven voor de grote opgaven die op de regio afkomen zoals woningbouw, mobiliteit en duurzaamheid. Daarnaast biedt de GMR in regionaal verband een platform voor een transparante en democratisch gelegitimeerde regionale besluitvorming.2. Terugblik afgelopen jaar
Na het opbouwen van de organisatie in 2021 en het concretiseren van de opgaven in 2022 lag in 2023 de focus op de uitvoering: het oppakken van de vele programma's en projecten die vallen onder de vijf opgaven. Ook is de lobbykracht van de regio richting de landelijke overheid volop aangesproken. Zo is in 2023 de Woondeal Arnhem-Nijmegen geactualiseerd. En met de RegioDeal stelt het Rijk 15 miljoen euro beschikbaar voor de aanpak van belangrijke opgaven en verbetering van de kwaliteit van leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers (zgn. brede welvaart) in de regio Arnhem-Nijmegen. Ook is er een kwalitatief evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het functioneren van de GMR en zijn de aanbevelingen daaruit opgepakt.3. Verantwoording en vooruitblik
De GMR legt verantwoording af in het jaarverslag. In het voorjaar van 2024 legt de GMR de regionale agenda 2025-2028 en de begroting 2025-2028 voor aan de gemeenten.(x € 1.000)
Groene Metropoolregio Arnhem-nijmegen
2022
2023
Balanstotaal
5.276
5.705
Eigen vermogen
348
381
Vreemd vermogen
4.929
5.324
Totaal exploitatie
6.434
8.054
Beuningen deelname %
3,38%
3,39%
Gemeentelijke bijdrage
182
223
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Aandelen
De gemeente bezit aandelenpakketten bij Bank Nederlandse Gemeenten B.V., Vitens N.V. Dar N.V. en Leisurelands B.V. waarbij we bestuurlijke zeggenschap hebben in de Algemene Vergadering voor aandeelhouders.
Bank Nederlandse Gemeenten B.V. (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De BNG is als privaatrechtelijke organisatie de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Als aandeelhouder hebben we stemrecht in de organisatie.
Deelnemende partijen
Aandeelhouders zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Met gespecialiseerde dienstverlening wil de BNG bijdragen aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
14.040 (0,025% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 115,540 miljoen
Dividend
Het dividend over 2023, 50% van de nettowinst, bedraagt voor gemeente Beuningen € 30.326
ofwel 2,16 per aandeel en wordt in 2024 verantwoord.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
14.040 x € 79,22 (eigen vermogen per aandeel) = € 1.112.249
Boekwaarde aandelen
€ 31.000
Stille reserve
€ 1.081.249
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Vitens wint, zuivert en levert jaarlijks meer dan 340 miljard drinkwater aan 6 miljoen klanten. Dat zijn zowel particulieren als bedrijven verspreid over 5 provincies en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland. De primaire taak is om te zorgen voor betrouwbaar drinkwater: 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Nu én in de toekomst.
Deelnemende partijen
De provincies en de meeste gemeenten in het verzorgingsgebied zijn de publieke aandeelhouders. Het verzorgingsgebied in Nederland bestaat vooral uit de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Als drinkwaterleverancier heeft Vitens zowel directe als indirecte invloed op haar omgeving. De directe invloed uit zich in het verbeteren van de volksgezondheid in Nederland door het leveren van betrouwbaar drinkwater. De indirecte invloed uit zich door duurzame bedrijfsvoering door onder meer op het
verminderen van CO₂-uitstoot, hergebruik van reststromen en het bevorderen van de biodiversiteit in
waterwingebieden. Tot slot stimuleert Vitens duurzaam watergebruik bij klanten. De meest duurzame druppel is immers de niet geproduceerde druppel.Aantal aandelen gemeente Beuningen
24.035 (0,416% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 2.237,4 miljoen
Dividend
Vitens wil haar aandeelhouders een redelijk rendement geven over het ingebrachte vermogen, met inachtneming van de volgende randvoorwaarden:
- het dividend wordt gerelateerd aan het nettoresultaat;
- het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd, bedraagt maximaal 50% van het nettoresultaat. Randvoorwaardelijk hierbij is de continuïteitsdoelstelling. Bij een solvabiliteit < 30% wordt in beginsel geen dividend uitgekeerd;
- jaarlijks wordt, binnen deze kaders, een dividendvoorstel ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad van Commissarissen (RvC) en voor finale instemming aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Dit dividendvoorstel houdt rekening met de specifieke financiële omstandigheden van de onderneming.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
24.035 x € 117,30 (eigen vermogen per aandeel) = € 2.819.305,50
Boekwaarde aandelen
€ 24.000
Stille reserve
€ 2.795.306
DAR
Vestigingsplaats
Nijmegen
Doel
De activiteiten en haar groepsmaatschappijen bestaan voornamelijk uit de exploitatie van een bedrijf op het gebied van milieuverantwoord afvalbeheer, reiniging en groen- en grijsonderhoud, met inachtneming van de ter zake bestaande wetten, van overheidswege gegeven voorschriften, alsmede de voorwaarden en afspraken zoals deze zijn opgenomen in de afgesloten inbestedingscontracten.
Deelnemende partijen
De gemeente Nijmegen, Berg en Dal, Druten, Wijchen,
Heumen, Beuningen en Mook en Middelaar
Openbaar belang en ontwikkelingen
Aantal aandelen gemeente Beuningen
3.416 ( 3,11% van het totaal aantal aandelen per 31-12-2022)
Balanstotaal
€ 26,2 miljoen (per 31-12-2022)
Dividend
Over 2022 is € 17.584 aan dividend uitgekeerd in 2023.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
3.416 X € 128,49 (eigen vermogen per geplaatst aandeel) = € 438.925 (per 31-12-2022)
Boekwaarde aandelen
€ 271.665
Stille reserve
€ 167.260
Leisurelands B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Doel
Leisurelands wil mensen de deur uit laten gaan en steeds opnieuw laten ervaren hoe onverwacht mooi, leuk en actief je kunt recreëren in het buitengebied van Nederland. We doen dat door duurzame en dynamische recreatiegebieden aan te bieden voor iedereen. Onze expertise, innovatiekracht en creativiteit zetten we in om recreatie in de gehele regio te blijven ontwikkelen.
Deelnemende partijen
In totaal 22 gemeenten uit de provincie Gelderland en de deelnemers van de Gemeenschappelijke Regeling
Recreatieschap Achterhoek Liemers. Samen beheren zij 19 recreatiegebieden in Nederland.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie.
Duurzaam recreëren steunt op vijf pijlers:
1. het borgen van een groene, gezonde omgeving;
2. veiligheid en ‘crowd management’;
3. verhogen van maatschappelijk rendement;
4. energieneutraal opereren, energie genereren;
5. kennis delen en uitbouwen.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
900.000 maatschappelijke aandelen a € 1,-.
Geplaatste en volgestorte aandelen totaal 196.707, aandeel Beuningen 5.148 aandelen (2,62%)
Balanstotaal
31-12-2022: € 92.455 miljoen
Dividend
Leisurelands betaalt geen dividend uit. De regeling voor de bestemming van de winst is opgenomen in artikel 21 van de statuten van de vennootschap. Deze regeling houdt in dat de winst ter beschikking staat van de Algemene Vergadering. Vooruitlopend op de goedkeuring van de jaarrekening 2017 door de Algemene Vergadering stelt de directie voor het resultaat ten gunste te brengen van de algemene reserve. Dit is conform afspraak met de aandeelhouders. Dit voorstel is in de balans verwerkt.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
5.148 x € 393,64= € 2.026.459
Boekwaarde aandelen
€ 5.148
Stille reserve
€ 2.021.311