De ontwikkelingen op het vlak van digitalisering gaan snel en zijn van grote invloed op de dienstverlening van onze gemeente. Informatiebeveiliging en Privacy spelen blijvend een belangrijke rol. Onze inwoners en ondernemers verwachten dat we hen snel en digitaal verder kunnen helpen. Tegelijkertijd faciliteren we de mensen die niet meekunnen met deze digitalisering.
De digitale transformatie zorgt ervoor dat we anders kijken naar de manier waarop onze processen en de informatievoorziening binnen onze gemeente georganiseerd zijn. Om onze dienstverlening goed in te richten is het nodig dat we onze informatievoorziening op orde hebben en verder ontwikkelen. Dit heeft geleid tot het Digitaal Ontwikkel Programma 2021 2024. Op landelijk niveau zijn de ontwikkelingen rond dienstverlening en informatievoorziening gebundeld in het actieprogramma NL DIGIbeter met vijf actielijnen. Diverse wetten, zoals de Wet Digitale Overheid, de Wet Open Overheid, de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer, maar ook de Single Digital Gateway en het Digitaal Stelsel Omgevingswet ondersteunen het realiseren van de beoogde doelstellingen. Wetten, die deels van kracht zijn en deels de komende jaren van kracht worden. In het DOP kijken we niet alleen naar informatievoorziening en dienstverlening maar ook naar informatiebeveiliging en privacy. Een onderwerp dat om extra aandacht vraagt, zeker ook gezien de aanbevelingen uit het Rekenkameronderzoek Informatiebeveiliging en Privacybescherming. Ook informatiebeheer maakt onderdeel uit van het DOP. Een onderwerp dat door de digitalisering alleen maar belangrijker wordt, met name wanneer het gaat over de vindbaarheid van onze digitale archieven. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt er uitvoerig op deze onderdelen ingegaan.
Herinrichting raadzaal
Omdat de inrichting van de raadzaal en de aanwezige audiovisuele voorzieningen niet meer up-tot-date zijn, willen we hier een upgrade aan geven. De nieuw ingerichte raadzaal en de aangrenzende ruimten moeten ook toekomstbestendig en multifunctioneel inzetbare ruimte gaan worden. Het zal moeten beschikken over goede audiovisuele voorzieningen en moet geschikt zijn voor hybride vergaderen.
Beunings Bestuursmodel en Raadsprogramma
Om inwoners meer te betrekken bij het Beuningse bestuur wilden we in 2023 het bestuursmodel verder ontwikkelen.
De toekomst van het gemeentehuis
De noodzaak om een (ver)nieuw(d) gemeentehuis te ontwikkelen is, vanuit goed werkgeverschap, groot. Het huidige gemeentehuis is erg gedateerd en is arbo technisch sterk achterhaald. Daarom wordt er in 2024 een onderzoek gedaan om naar de toekomst van het gemeentehuis te kijken. Een gemeentehuis dat ook past bij de ontwikkelingen in de samenleving, de dienstverlening die onze inwoners van de gemeente mogen verwachten en het hybride werken (concept Huis van de gemeente). Streven is te komen tot een modern kantoor dat tevens voldoet aan de hedendaagse (arbotechnisch) wensen en eisen.